Biografie

Bianca Bongers (1987, NL) studeerde compositie bij Wim Henderickx en Luc van Hove aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en cello bij Monique Heidema aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Na de master cello in 2014, behaalde zij in 2017 de master compositie met de ‘grootste onderscheiding’. Eerder volgde ze compositielessen bij Daan Manneke en Willem Jeths.

Bianca werkte internationaal samen met ensembles en musici. In 2014 werd haar symfonisch werk I hear you, I feel you, uitgevoerd door het Antwerp Symphony Orchestra (BE). Na BE STEP WALK voor Kontra Kollektief in 2015, ging in het zelfde jaar haar stuk Duo/Om twee te zijn voor saxofoon en klarinet in première, tijdens November Music in Den Bosch. Haar strijkorkest Collage van een Achtvlak en Stars voor marimba solo volgden in 2016 met premières tijdens het Composers Festival in Antwerpen. Ook in 2016 werd haar stuk Aardverschuivingen voor accordeon solo geselecteerd voor Nieuwe noten voor accordeon van accordeonist Vincent van Amsterdam i.s.m. Grachtenfestival, Gaudeamus Muziekweek en Componist des Vaderlands, door wie het hier eveneens in première werd gebracht.

In 2017 nam Bianca deel aan de Composer Seminar met Wolfgang Rihm, als onderdeel van het Lucerne Festival (CH). Hier werd haar stuk Duo/Om twee te zijn in versie voor trompet en trombone, uitgevoerd door Lucerne Festival Alumni in KKL Luzern. Eind 2017 ging haar koorwerk A new Bridge in première in het Orgelpark in Amsterdam, gezongen door de Utrechtse Studenten Cantorij o.l.v. Fokko Oldenhuis. In 2018 was ze deelnemer van Internationales Musikinstitut Darmstadt (IMD), waar ze masterclasses kreeg van Brian Ferneyhough, Rebecca Saunders en Isabel Mundry. Ook werd haar stuk A sound drawing voor harp solo geselecteerd voor deelname aan de IMD Harp workshop o.l.v. Gunnhildur Einarsdóttir, en ging hier tevens in première. In 2018 schreef ze het werk Reiken voor het Kugoni Trio in opdracht van Gaudeamus Muziekweek, waar het dat jaar in première ging. Het jaar daarop in opdracht van dit zelfde festival ’to the ..light.. and the HEAVY’ als onderdeel van IEMA Composer Seminar (International Ensemble Modern Academy, DE). Eveneens in 2019, werkte ze met Trio Catch (DE), in opdracht van November Music en schreef ze de volgend een haar reeks ‘Surrounded by Air – Appearance III’, een stuk dat gaat over de connectie met haar directe leefomgeving. In 2020 werd Bianca geselecteerd voor ‘Adoptions’ van Ensemble Adapter (DE), haar stuk voor hen ‘A jewel to the harp’ ging na een intensieve samenwerking in Berlijn première. Gelijktijdig werkte ze aan een kort stuk ‘Two lines crossing’ voor cello & fagot in het kader van een Bauhaus residentie van IEMA alumni Nathan Watts (VS) & Ronan Whittern (GB), dat uitgevoerd werd tijdens het Kurt Weill Fest in Dessau (DE).

Opnames van haar werk zijn verschenen bij o.a. het label TRPTK van Reiken voor viool, alt saxofoon & piano (2018) en Collage van een Achtvlak voor nonet (2016/19). Haar stuk Surrounded by Air, Appearance II voor fluit, hobo & piano (2018) werd opgenomen door Triotique (BE) en uitgegeven door Etcetera Records in het najaar van 2018. Radiouitzendingen klonken op rbbKultur, Deutschlandfunk Kultur, National Danish Radio ‘DR P2’, Concertzender en NPO Radio 4, waar ze te gast was in het programma VPRO Vrije geluiden en Pandora’s Late Night. In 2020 ging Come wide close voor sopraan saxofoon, gespeeld door Andreas Mader (AT) live in première vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam uitgezonden door de NTR.

Als celliste speelde ze met ensembles als Insomnio, Lunatree en L’instant Donné (FR). Haar voorliefde voor zowel de hedendaagse- als barokmuziek kwam tot uiting in haar soloprogramma Roots and Remnants waarmee zij o.a. speelde op festivals Incubate en Frisse oren. Ze kreeg de kans om samen te werken met componisten als Steve Reich, Michel van der Aa en Daan Manneke, wiens werk zij veelvuldig uitgevoerd en opgenomen heeft. Samen met pianist/componist Kevin Toma gaf ze filmconcerten. Met de combinatie van soundscapes en live improvisatie, blazen ze bijna honderd jaar oude arthouse-films een nieuw leven in. Ze speelden o.a. op Lowlands, de Melkweg en in EYE Amsterdam.

Bianca nam deel aan verschillende projecten van het NJO (Nederlandse orkest- en ensemble academie), waaronder het NJO Musica Globus ensemble o.l.v. barok en volksmuziek specialist Miloš Valent en het NJO kamerorkest o.l.v. Clark Rundell. Masterclasses volgende ze bij o.a. Dmitri Ferschtman, Larissa Groeneveld, Michel Strauss, Johannes Moser en prof. Gerhard Mantel.

Bianca is lid van het genootschap Nederlandse componisten ‘Nieuw Geneco’ en haar werk wordt uitgegeven bij Donemus Publishing.